събота, 18 юни 2016 г.

Дигитална обсесия 2 част: Телевизия, Новини, Времето и Реклама



До скоро скоро обсесията от Телевизията  и социалните медии не бе толкова голяма и вредна, но вече не е така. Непрекъснатото гледане на телевизия води до затлъстяване и обездвижване. Несъзнателно поглъщане на вредни храни (ако ядете пред телевизора) или внушена потребност от ядене на чипс или шоколадови иделия или други води до омагьосаната спирала на „сладко – солено – сладко” във всеки рекламен блок. А в рамките на един час от сериал или реалити  шоу има поне 20 минути реклами. Внушението от рекламата на храни и напитки е равносилно на това, аз да прекарам цял ден с вас и да ви говоря за торта (колко е вкусна, с каква глазура е и т.н.). Вярвайте ми още на първия час ще ви се яде торта. 
Обсесията от реалити предавания и сериали, не е толкова вредна в дългосрочен план (като алкохола и наркотиците), но си помислете колко по-продуктивни неща можете да направите в това време. Едва ли искате, като погледнете година назад, да помните единствено как сте се взирали в екрана и сте пропуснали всички весели моменти с приятели и семейство или възможностите да усмислите иначе безсмислено прекараното време пред телевизора.
Обсесия от Новини и Времето: „Аз трябва да знам всичко” или иначе казано „Зомбита пред телевизора”.
Най-лесния начин да манипулираш хората е като разбереш от какво се страхуват. Телевизията знае това! Страхът е фактор, който съществува в нашия свят, а когато някой ни вменява страх за бъдещи събития (като времето, природни бедствия или атентати), това е злоупотреба. Планетата земя е голяма и все някъде нещо се случва, но нужно ли е да знаем за това? Не, не е нужно! Както не ви интересува умиращите от глад и бедност в някоя страна от третия свят, така не ви интересуват и наводненията в Германия, нито торнадото в Тексас. Чували ли сте израза „всяка жаба да си знае гьола”?
На някой пукаше ли му когато в София удари градушката през 2014. Да, да всички знаят за нея, но на кой му пукаше? Само на потърпевшите и на застрахователите,  на вторите обаче им хареса. Прибраха повече пари, отколкото платиха, а да не говорим, че страхът от преживяната градушка още се усеща (няма как). Но не ви ли се струва малко нередно  в прогнозата за времето да вменяват условия за градушки и паралелно с това да рекламират  застраховка срещу това бедствие, с обещанието, че друг ще плати щетите. А дали ще има градушка и къде ще удари тя – само природата знае, но не бива да си играят със страховете на хората.
Нямате предства колко негативни емоции се дължът на т.н. „гледане на телевизия”, в последно време е много модерно, хората да внимават с какви храни се хранят, но не си дават сметка, че освен храна, нашите тела поглъщат емоции и ако те са постоянно негативни и напрягащи с времето стават токсични и водят до душевни състояния, като стрес, тревожност, депресия, нервност, гняв ескалиращ в ярост.
Има начин да се справите с това.
1. Изключете Телевизора, когато не го гледате. Ако няма предаване или сериал, който следите, спрете телевизора  и свършете нещо друго (със сигурност има такова, за което все не ви остава време или отлагате отдавна). С времето с тази практика ще установите с колко много време всъшност разполагате и колко пълноценни можете да бъдете когато „не зяпате тъпо телевизора”. Определете си 1-2 часа за гледане на предавания, сериали и филми.
2. Не оставяйте телевизора да работи включен за фон. Смятате, че не ви пречи или разсейва като не го гледате, но грешите. Той ви влияе на подсъзнателно ниво и ви пречи да се съсредоточите, той ви облъчва.
3. Намерете друг източник на новини и информация. В информационната ера в която живеем информацията е навсякъде около нас. Вече не е нужно да сте пред телевизора в определен момент от деня, за да знаете какво се случва.  Доказано е, че рейтингите на телевизиите са най-високи по време на новините и нарастват бомбастично, когато дойде ред на времето. Нещо което не знаете е, че по това време вървят и най-скъпите реклами. Не е нужно да се подлагате на това. Вместо това опитайте кратки информационни бюлетини било то по радиото, от вестниците или сайтове. Гарантирам ви, че дори да не гледате новините по телевизията, няма да останете не инфорнирани.
4. Специализирани телевизиони канали: Филмови канали, Исторически канали, Хоби канали – кулинарни или риболовни, Спортни канали и др. В тях няма комерсиална реклама, има само вътрешна реклама на техни предавания или реклама на техни партньори или спонсори, които са пряко свързани с канала.
5. Интернет като алтернатива на телевизията. Много е хубаво да гледате филм или предаване  без досадното прекъсване за реклами. До скоро това ставаше в Интернет, но вече и там има Реклами, някой от които достата нахални. Вие не можете да контролирате рекламите по телевизията, но можете да ги ограничите или блокирате на вашия компютър или Интернет устройства, чрез софтуер за блокиране на Реклами и Рекламно съдържание (Следва статия за подобен софтуер).

Спрете рекламите в Интернет!

Подобно на телевизията и другите медии, в Интернет също има реклама, която ви облъчва, манипулира ви на съзнателно или подсъзнателно ниво, затруднява разглеждането на уеб страници, а понякога е врата към злонамерени атаки от типа инжектиране на вируси, троянски коне или дори хакерски атаки, измами и други. Рекламодателите в Интернет са изключително агресивни и често забелязвам сайтове, които са практически блокирани и затрупани от реклама! Нахална реклама, която обсебва полезрението ви и свива истинското съдържание на уеб страницата до минимум. Агресивна реклама, която се настанява в съзнанието ви чрез движещи се елементи, ярки картинки, а в последно време и чрез автоматично стартиращи се видеоклипове! Всичко това може да бъде спряно и вие отново да се насладите на приятно, отпускащо и полезно сърфиране из Интернет. Инсталирайте си блокер на реклами! Едно много добро и надеждно приложение е Adblock Plus, което може да намерите на уеб адрес: https://adblockplus.org/bg/ на български език. Приложението е налично за всички популярни уеб браузъри, като Mozilla Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari. Има и версия с която да защитите своето смарт устройство с Google Android (смартфон, таблет). Adblock Plus ще ви предпази от досадните реклами, от сайтове с вируси и друг зловреден код, от натрапчивите бутони за споделяне в социалните мрежи, както и от Интернет проследяването на база сайтовете, които посещавате.
Смятам, че блокер на реклами е абсолютно задължителна добавка към вашият браузър и смарт устройство. Adblock Plus е просто идея. Вие може да потърсите и инсталирате някое от другите подобни приложения, което да ви предпази от досадните реклами. Нека се насладим на Интернет и информацията в него, а не да се подлагаме на унищожителното влияние на рекламите!

събота, 21 май 2016 г.

Дигитална обсесия 1част: ‘Смарт’ устройства и Интернет



ПРИЗНАЦИ:
-Ако първото което правиш сутрин е да провериш своето ‘Смарт’ устройство и ‘социалната’ мрежа => ТИ СИ ДИГИТАЛНО ОБСЕБЕН!
-Ако твоето ‘Смарт’ устройство е постоянно в ръцете ти, а носът ти е забоден в екрана => ТИ СИ ДИГИТАЛНО ОБСЕБЕН!
- Ако зареждаш ‘Смарт’ устройството си повече от веднъж на ден и постоянно се чудиш къде да включиш зарядното му => ТИ СИ ДИГИТАЛНО ОБСЕБЕН!
-Ако постоянно се информираш за това, кой, какво е публикувал, споделил, тагнал и какви снимки е качил в Мрежата => ТИ СИ ДИГИТАЛНО ОБСЕБЕН!
Новите умни технологии и интернет са нещо полезно, удобно и необходимо, но прекалената употреба и злоупотреба, водят до обезпокойтелно поведение на индивида и  на цялото общество. Загубата на здрав разум в използването на тези уствойства и постоянното присъствие в Интернет водят до нова болест на съвремието ни ; ‘Дигитална обсесия’.
Как да се справим с нея?
1.Дайте си сметка колко време губите в това да отсявате ‘плявата’ от реално това което ви интересува или засяга пряко. Често следите  двама, трима приятели, с които ви е приятно да комуникирате, но получавате информация за 20-30 странични и не толкова значими за вас личности.
2.Същото е и с приложенията за информация. Дайте си сметка, какво всъшност ви интересува и следете само него. Ако се интересувате от Спорт – вие всъшност следите една две дисциплини, но получавате и информация за нечии национален отбор по ‘петанк’. По възможност следете само нещата които ви интересуват, не губете време в излишна за вас информация.
3.Степенувайте по важност имейлите, които получавате. Най-добре ги разделете по папки: спешни- на които да отговорите веднага; важни – които се нуждаят от вниманието ви, но не веднага; незначителни – такива, които можете да преглеждате по веднъж на ден или да пропуснете. Съветвам ви да направите така и със ‘социялната’ си мрежа, разделете приятелите си на кръгове.
4.Определете ‘часова зона’ за използване на вашето ‘Смарт’ устройствао  или Интернет. За да сте концентрирани в това, което правите и да не губите ценно време.  Не ви съветвам това да е сутрин. Според психолози това е най-лошия момент да се залеете с негативни емоции и глупостта на другите. Сравняват това действие като ‘ да започнете денят си с грешният крак’. Погрижете се първо за себе си, после за близките около вас и чак тогава за всички останали.    

събота, 14 май 2016 г.

Удължете живота на батерията





Технологиите постоянно се развиват, в това число и батериите, но проблема с ограниченият им живот и загубата на капацитета им с времето си остава. Много е вероятно в бъдеще тези проблеми да бъдат намалени още, но дотогава вие можете активно да работите за запазване здравето на батериите във вашите преносими устройства, като лаптопи, мобилни телефони, таблети, медийни плеъри, четци на електронни книги и други захранвани от презареждаеми батерии.
Как да удължите живота на батериите? Няколко лесни действия от ваша страна могат значително да намалят изтощаването на батерията. На първо място винаги използвайте настройките за управление на захранването (Power management), които производителят на вашето устройство е оптимизирал и задал. Ако нямате подобни фабрични настройки се насочете към управление на захранването и батерията от контролният панел (менюто с настройки) на операционната система на вашият лаптоп, таблет или мобилен телефон (смартфон). Изключете безжичната връзка с локалната мрежа и/или Интернет и Bluetooth, ако няма да ги използвате. Задължително изключете търсенето на свободни точки за достъп до Интернет! Това сериозно се отразява на консумираната от батерията енергия. Използвайте опцията за изключване (Turn off / Shut down) или хибернация, вместо режимите Standby и Sleep. Последните не изключват устройството напълно, което води до постоянна консумация на енергия от батерията. Изключете портовете, които не използвате, като: VGA, Ethernet, PCMCIA, USB. Намалете яркостта на екрана. Това важи за всички захранвани от батерия преносими устройства. Ако вашият екран е с технология OLED избягвайте дългото визуализиране на бели изображения. При този тип екрани белият цвят консумира най-много енергия. На последно място може да се погрижите за условията, при които използвате, съхранявате и зареждате вашите батерии. При всички случаи избягвайте екстремните температури! Високите температури са голям враг на презареждаемите батерии. За това осигурете добро охлаждане на вашето устройство, докато то работи. Не поставяйте лаптопа на меки повърхности (одеяла, покривки, легла, крака и други), защото това пречи на доброто охлаждане, а при висока температура батерията се изтощава значително по-бързо. Стремете се винаги да зареждате вашите батерии на стайна температура! И като стана дума за зареждане, няколко думи и за това.
Как да зареждате правилно батериите? На първо място: Не оставяйте батерията да се изтощи напълно и след това да я зареждате! Това важеше в миналото с базираните на никел батерии (NiMH и NiCd). При тях се наблюдаваше ефект на намаляване на капацитета на батерията известен като „ефект на паметта” (от англ. memory effect). С две думи ако включите да зареждате вашата базирана на никел батерия когато тя е на 20% и я заредите само до 80% с времето тя ще „забрави” тези 40%, които не се използват и зареждат. Следователно капацитета и ще намалее. Странно е, но е факт. Факт, който не важи за използваните в съвременните технологии батерии от литиево-йонен тип (Li-ion). При тях няма ефект на паметта и което е по-важно пълното разреждане и след това зареждане им вреди! Техният живот е базиран на цикли на заряд, които обаче са валидни именно при това пълно изтощаване и след това пълно зареждане. Съвременна Li-ion батерия има около 300 до 500 пълни цикъла на разряд и заряд. Сами преценете колко време е това, ако вие разреждате до край и зареждате изцяло вашето устройство по веднъж на ден да речем. Като правило може да приемете да дозареждате вашата батерия щом падне под 50%, но не до край! Това няма да й навреди, напротив това ще доведе до по-дълъг живот на Li-ion батерия. Старайте се да поддържате заряда й между 40% и 80%. Колко пъти ще я включите да я зареждате не е от значение и не се отразява на „здравето” на батерията. Ако ще я съхранявате (батерии на лаптопи и мобилни телефони, които няма да използвате известно време) я заредете до около 40-50% и след това я откачете от устройството и я приберете в хладно (не студено) помещение. Последно важно правило: Не оставяйте устройствата включени към зарядно дълго време, след като батерията е заредена! Презареждането може да унищожи много бързо батерията! Много от съвременните устройства изключват режима на заряд, след като батерията е пълна, което намалява риска от презареждане. Освен това е желателно да избягвате режима на бързо зареждане, който е включен към някои мобилни телефони (смартфони). Той значително намалява времето за зареждане, но прекомерната му употреба може да влоши качеството на батерията и да намали живота й.
Спазвайки тези лесни правила ще можете да се радвате дълго на вашите преносими устройства, като запазите техните батерии в добро здраве! Ако имате допълнителни въпроси винаги може да се свържете с мен и аз с радост ще им отговоря.